The Human Element i Kundrelationer – Appendix A Minimikrav
Enligt avtalet mellan Business Consultants Network, Inc (BCon) och THE Sweden gäller följande.
För att få benämna ett seminarium ”The Human Element i Kundrelationer” skall handledarna uppfylla definierade minimikrav. Det gäller för såväl öppna som organisationsinterna seminarier. Kraven är:
Tjugoen (21) timmars arbete i seminarieform.
Följande teman måste ingå i seminariet The Human Element i Kundrelationer:
- Inledning och presentation av seminariet samt målen för seminariet
- Mina reaktioner som kund
- Filosofin
- Det ideala klimatet för att skapa livslånga kundrelationer
- FIRO-teorin
- Företagets styrkort för kundrelationer
- Att möta utmanande kunder
- Övning: Förhållningssätt i mötet med kunden
- Varningsssignaler – försvarsbeteende
- FIRO Element CS, självskattning
- FIRO Element CS, väggschema, diskussion och genomgång
- Att omvandla klagomål till fördelar för kunden
- Övningen ”den oböjliga armen”
- Kundrelationer i praktiken (förhållningssätt, missförstånd, att hantera klagomål, alternativt beteende vid kundklagomål)
- Att handleda dig själv – din egen ”inre handledare”
- Mitt personliga styrkort för kundrelationer
- Någon/några av övningarna under rubriken ”Kreativ problemlösning”
- Övning i att genomföra ett kundmöte enligt THE i Kundrelationer, kundserviceövning
- Att bygga kundrelationer, min personliga vision
- Utvärdering av seminariet